26 sierpnia 2016

Czym jest związek? - na podstawie cytatów z „Małego Księcia"



Dzisiaj będzie o miłości jak z bajki. I to bajki tak pięknej i dobrze znanej nam wszystkim. Prosto, bez owijania w bawełnę. :)


Czym jest związek? - na podstawie cytatów z „Małego Księcia"


1.  „A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu."

To chyba ta pierwsza podstawowa zasada: Nie kochaj za wygląd, tylko za to co w serduszku. Bo wygląd się zmieni, a to co w sercu zostaje na długo. Wiem, że mimo wszystko, każdy na ten wygląd patrzy, bo nawet zapierając się nogami i rękami, nie unikniemy tego, że jesteśmy wzrokowcami. A o facetach to już nawet nie wspomnę. I to jest jak najbardziej normalny, ludzki odruch. Przecież później, nie będziemy każdego ranka zakładać drugiej połówce torebki na głowę. Ale jak to mówi moja babcia: każda zmora, znajdzie swego amatora!



2.  „Ale ja chyba nie zawsze wiedziałem, jak troszczyć się o Ciebie."

Jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przy rozstaniach. No bo z ludźmi tak to już jest, że każdy nie ma przyczepionej instrukcji obsługi. Takiej, w której byłyby opisane standardowe zachowania, reakcje i hasła „co zrobić, kiedy się zepsuje?", „jak wyłączyć?" (przydatne podczas meczu, prawda panowie?) i tak dalej. Poza tym, dla każdego troska, to co innego. Ale uwierzcie, że po jakimś czasie naprawdę będziecie wiedzieli co robić, żeby sprawić, by druga połówka czuła się komfortowo. 




3.  „Czasem odłożenie pracy na później nie przynosi szkody. Lecz w wypadku baobabu jest to zawsze katastrofa."

I tymi baobabami w przypadku związku są niedogadania. Także jeśli coś ci nie leży, to mów to od razu. Grzecznie, na spokojnie, ale w chwili, kiedy się wydarzyło. Bo wytknięcie „a ty miesiąc temu..." naprawdę mija się z celem. Odłożyć na później to można porządki. Od nadmiaru kurzu nikt jeszcze nie umarł. A z powodu niedogadania, niejeden związek się rozpadł.



4. „Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez."

Jeśli myślisz, że związek to love story, to od razu zapomnij o tych wszystkich super filmach, w których ciągle jest sielanka. Bo tak to jest, że dzieląc życie na dwa, czasem jedno drugiemu zalezie za skórę. Tego się nie uniknie. Każda łza, która spłynie, niesie za sobą jakiś ból, ale i lekcję. Na przyszłość pozostajecie silniejsi.



5. „Gwiazdy są piękne, ponieważ na jednej z nich istnieje kwiat, którego nie widać."

Nawet będąc w pracy, czy w dalekiej podróży, nie przestaniesz myśleć o tej drugiej połówce. Sama świadomość, że gdzieś tam, jest ktoś, kto kocha sprawia, że wszystko staje się łatwiejsze.



6. „I znowu zmroziło mnie przeczucie czegoś nieodwołalnego. Nie słyszeć więcej jego śmiechu – ta myśl mnie zadręczała. Ten śmiech był dla mnie jak studnia na pustyni."

Tak to już się dzieje, że jesteście przywiązani do siebie tak bardzo, że nie umiecie sobie wyobrazić dnia bez usłyszenia swojego głosu, śmiechu... Dnia bez waszych wspólnych codziennych rytuałów. Po beznadziejnym dniu, kiedy masz wrażenie, że nic nie jest w stanie ci poprawić humoru, nagle okazuje się, że magicznym sposobem śmiech twojej drugiej połówki zabija wszystkie niepowodzenia minionego dnia.



7. „Oczywiście moja róża wydawałaby się zwykłemu przechodniowi podobna do was. Lecz dla mnie ona jedna ma większe znaczenie niż wy wszystkie razem, ponieważ ją właśnie podlewałem. Ponieważ ją przykrywałem kloszem. Ponieważ ją właśnie osłaniałem. Ponieważ właśnie dla jej bezpieczeństwa zabijałem gąsienice. Ponieważ słuchałem jej skarg, jej wychwalań się, a czasem jej milczenia. Ponieważ... jest moją różą."

Nic dodać, nic ująć. :)



8. „Ludzie z Twojej planety hodują pięć tysięcy róż w jednym ogrodzie… i nie znajdują w nich tego, czego szukają… A tymczasem to, czego szukają, może być ukryte w jednej róży."

Wszystko co dobre i potrzebne do odnalezienia pełni szczęścia może być ukryte w jednej osobie. Czasami w jednym sercu, umiejącym kochać znajdziemy lekarstwo na całe zło. Naprawdę.



9. „Mowa jest źródłem nieporozumień."

No i trzeba w końcu ten temat poruszyć. Kłótnie. Są nieuniknione w związku. Zwłaszcza jeśli rozmawiamy pod wpływem emocji, nie jest trudno chlapnąć coś, czego potem długo będziemy żałować. Dlatego naprawdę sto razy przemyśl, czy to co powiesz, oby na pewno siedzi w twojej głowie. Bo słowa kogoś, kogo kochamy bolą sto razy mocniej. Zawsze. Bo to w oczach bliskiej osoby chcemy mieć jak najlepszy obraz. 



10. „Musisz być odpowiedzialny za to co oswoiłeś."

Będąc ze sobą razem, dajecie sobie taką niepisaną obietnicę, że bierzecie za siebie odpowiedzialność. Kiedy jest dobrze, ale też wtedy, gdy wali się grunt pod nogami. Zarówno wtedy, kiedy świeci słońce, jak i wtedy, kiedy leje deszcz. ZAWSZE. I bezapelacyjnie. 








11. „Należy wymagać tego, co można otrzymać. Autorytet opiera się na rozsądku."

Nie wymagaj od partnera rzeczy niemożliwych. Każdy ma swoje wady i gorsze dni, w których ma prawo być zawiedziony światem. I ty zamiast, prawić mu kazania, powiedz „potrzymaj mi piwo, idę naprawić świat dla ciebie". Nie wymagaj od kogoś, tego czego sam nie jesteś w stanie dać. 



12. „Nie przeciągaj pożegnania, bo to męczące. Zdecydowałeś się odejść, to idź."

Gdy już drogi wam się całkowicie rozejdą i nie klei się kompletnie nic, to pora sobie podziękować i się rozstać. W zgodzie i zachowując szacunek. Są takie sytuacje, kiedy po prostu nie jesteście w stanie związku uratować. A jedyne co was łączy, to wspólne zdjęcie gdzieś w ramce. Bardzo dużo o człowieku mówi, to w jaki sposób odchodzi. Czy z szacunkiem, czy mnóstwem wyzwisk, krzykiem i niepotrzebnym zamieszaniem. Nie ma co brnąć razem w bagno. Ono i tak wciągnie was na dno. Bo nawet nie będziecie w stanie się uratować. A tak, to chociaż każdy ma szansę, żeby ułożyć sobie życie. Na nowo. 



13. „Oswoić” znaczy „stworzyć więzy.”

W związku łączy was naprawdę wiele. Wspólne marzenia, wspólne plany, wspólne wspomnienia. Tworzycie nową, wspólną historię. Tworzycie więzy. Z czasem tak silne, że stają się nierozerwalne. I bierzcie za nie odpowiedzialność.




14. „Powinienem sądzić ją według czynów, a nie słów."

Czasem w nerwach powie się coś, czego kompletnie się powiedzieć nie chciało. Ale ważne, jest to, żeby umieć to naprawić. Żeby nie składać obietnic, tylko działać. Pokazać, że warto dać sobie szansę. 



15.  „Jeśli będziesz przychodził przykładowo o czwartej, zacznę być szczęśliwy już o trzeciej."

Tak prosta zależność. :) 



16. „Dla całego świata możesz być nikim, dla kogoś możesz być całym światem."

Według mnie idealna definicja miłości. :)




17.  „Miłość nie polega na tym, żeby wzajemnie się sobie przyglądać, lecz aby patrzeć razem w tym samym kierunku."

Przyglądać to się można butom na wystawie. A nie sobie. Bo idąc tak przez życie, patrząc tylko na siebie, szybko możecie się gdzieś wywrócić. I zostaniecie tylko z siniakami. A patrząc razem, w tym samym kierunku, macie zdwojoną czujność i o żadnym upadku nie ma mowy. 



18. „Muszę poznać dwie lub trzy gąsienice, jeśli chcę zawrzeć znajomość z motylem."

Związki czasem się rozpadają. To jest nieuniknione. Dlatego jeśli raz, czy drugi, a nawet kolejny ci nie wyjdzie, to świadczy tylko o tym, że po prostu nie trafiłeś jeszcze w swoim życiu na odpowiednią osobę. Ale ona gdzieś tam jest i cały czas na ciebie czeka. Nie zrażaj się i nie zamykaj na kolejne związki. To naprawdę nic nie da.



19. „Niektórzy pojawiają się znienacka. Mieszają, mącą w naszych sercach. A potem znikają bez pożegnań. Żadne czary, tylko nasza naiwność pozwala byle komu się oswoić."

Czasem serducho płata nam niezłe figle. Mimo, że podobno zakochanie to choroba psychiczna, to zachowajmy chociaż odrobinę zdrowego rozsądku i zwróćmy uwagę, czy zaczynając jakiś związek, nie pakujemy się w bagno, z którego będziemy wychodzić latami. Mam tu na myśli przemoc (zarówno psychiczną jak i fizyczną - czasem nie wiadomo, która gorsza), brak szacunku i tego typu historie. 



20. „Zrób mi tę przyjemność. Uwielbiaj mnie mimo wszystko."

Nie mam nic do dodania. Enjoy! :)


9 komentarzy:

  1. Nic dodać nic ująć, po prostu cudo!

    OdpowiedzUsuń
  2. Mały Książę to chyba najmądrzejsza książka o jakiej w życiu słyszałam :) Czytałam ją kilka razy i za każdym razem tak samo mnie wciąga i mi się podoba. A co też ważne - daje do myślenia. Numer 16 to chyba najpopularniejszy, ale też najwspanialszy cytat :)

    https://z-igly-widly.blogspot.com/

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam tak samo! Za każdym razem można znaleźć w książce coś nowego dla siebie <3

      Usuń
  3. Ostatnimi czasy mam wrażenie że Mały Książe przezywa swoją drugą młodość, być może to przez ten film...
    Zastanawiam się nad punktem pierwszym co z osobami które są nie atrakcyjne ale też zepsute wewnętrznie, czy dla nich też mogłaby istnieć miłość?

    OdpowiedzUsuń
  4. Te wszystkie cytaty mają w sobie coś co uwielbiam. Mają mądrość, i wspaniale wykorzystaną czasem ironię, przenośnię co dla mnie jest naprawdę czymś co ma w sobie głębie i trzeba się zastanowić nad znaczeniem danego słowa. Tu nie jest powiedziane wprost, że np. ktoś kogoś kocha, takimi prostymi słowami, bo o wiele lepiej brzmi to jak powie się inaczej, z taką właśnie głębią i sensem swoich słów, a nie prostym "Kocham Cię", "Tęsknie za tobą". Choć nie mówię, że takie najprostsze słowa nie mają większego znaczenia, ani piękna w sobie,bo to oczywiście nie prawda. Jednak w tej książce "Mały Książę" ta miłość, oddanie, tęsknota, i niezrozumienie świata i reszta co się tam działo, jest pięknie w bardzo mądry sposób przedstawiona, oraz z tą głębią, którą ja tak lubię w słowach, i jednocześnie ta głębia jest łatwo widoczna dla młodych osób, które powinny właśnie takie rzeczy w słowach dostrzegać, aby widzieć to co nie jest widocznie na pierwszy rzut oka.
    Piękny post, dla mnie coś wspaniałego. Jestem pod ogromnym wrażeniem,że tak piękne cytaty, oraz wyjaśnienie tych słów znalazły się u Ciebie na blogu :)
    Pozdrawiam! I zostanę na dłużej, oby takich więcej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie Mały Książę to "must have" dla każdego :) Dziękuję za tak szczerą opinię <3

      Usuń
  5. Przy czytaninu, pojawia się na twarzy uśmiech :) Żebyśmy tylko zawsze pamiętali o tych radach!

    A ode mnie jeszcze taka - Jeżeli decydujemy sie kontynuować splot naszych historii, starajmy się aby nasza obecność w ich życiu wnosiła dobro, a nie czyniła je trudniejszym.

    OdpowiedzUsuń
  6. czy 19 faktycznie pochodzi z Małego Księcia? szukam szukam i nie mogę znaleźć tego fragmentu.

    OdpowiedzUsuń